Kalsbeek College – Schilderspark

Het Kalsbeek College is een christelijke scholengemeenschap in het voortgezet onderwijs in de Nederlandse stad Woerden. Op de locatie Schilderspark bevindt zich de gymnasium-, atheneum- en havo-, 6 jarige havo opleiding en vmbo-t opleiding voor het 1e en 2e leerjaar. Deze locatie biedt ruimte voor 1.750 leerlingen.

Examenwerk in het water

Leerlingen van het Kalsbeek College – locatie Schilderspark hebben hard gewerkt aan hun kunstwerk. Met hulp van de experts van Kiremko B.V., De TechnoHUB en KUVO worden meters hoge stalen frames gelast. In totaal worden er 7 sets van vleugels gemaakt, die boven het water uit zweven.

Voor de VWO-leerlingen beeldend vormen in het zesde leerjaar aan het Kalsbeek College valt het eindexamenwerk dit jaar niet in het water.

Boran, Chanita, Faye, Hannah, Noor, Silvan en Thom hebben in de voorgaande twee schooljaren wel wat pech gehad. Door de verschillende lockdowns met schoolsluiting tot gevolg konden ze maar beperkt genieten van gezamenlijk in het atelier aan het werk zijn met de praktische opdrachten. 

Dan moet je ineens aan de slag in het examenjaar. Kies als groep een thema en maak daar je eigen praktisch (beeldend) werk bij. Een moeilijke keuze. De gelegenheid om mee te doen aan Singelkunst is om die reden alleen al welkom. Een unieke kans om uit te pakken, veel te leren en zichzelf te laten zien. Deze examengroep verdient wel iets extra’s.

Iedere leerling maakte eerst zelf een persoonlijk ontwerp. Alles mocht, zolang ieder afzonderlijk lid van de groep een deel van het ontwerp kon uitwerken en realiseren. Een gezamenlijk werk dus, door zeven leerlingen gemaakt. Met tekeningen en modellen presenteerden ze de meest uiteenlopende creatieve uitingen.

Samen kozen ze voor het ontwerp met zwevende vleugels. Zeven gevleugelde objecten die in een groep bij elkaar boven het water lijken te zweven. Ieder object is persoonlijk uitgewerkt met unieke vleugels. De materiaalkeuze is steeds verschillend. Zo zijn transparant gekleurde, metalen, houten en stoffen vleugels te zien. Inhoudelijk varieert de invulling van puur decoratief, Woerden in beeld tot het uitbeelden van goed en kwaad.

De objecten groeiden letterlijk en figuurlijk tijdens het ontwerpen en uitwerken. Een kunstobject in de Singel moet natuurlijk wel opvallen! Om dit alles te realiseren werkten de leerlingen nauw samen met verschillende bedrijven. Ze leerden zo onderhandelen en overleggen met deskundigen. Ervaringen als af moeten wijken van het oorspronkelijke ontwerp omwille van een veilige en praktische uitwerking of vrijwel letterlijk groots denken zijn heel waardevol.

Natuurlijk ging het niet allemaal vanzelf. De emoties tijdens het project gingen heen en weer tussen “kunnen we dit wel” en “YES! We did it!!”. Ook het door blijven werken buiten de lestijden viel wel eens zwaar. Daar staat tegenover dat je een keer zelf mag lassen, staal buigen of met een mega lasersnijder aan de slag kunt gaan.

Nee, het eindexamenwerk is niet in het water gevallen. Het zweeft!